I Allâh, Den Barmhjertige, Den Mest Nådiges Navn
Alhamdulillâhi Rabil-a'alameen wa As-salatu wa Assalâmu 'Ala Sayidina Muhammad wa 'Ala A'alehi Ajma'een Assalâmu alâykum wa Rahmatullâhi wa Barakatuh, Kære respekterede brødre og søstre og ikke-muslimer.
Hvad er Islâm?
Profeten Muhammad (Alâyhe wa as’sallam) forklarede troen i tre korte sætninger. Han (Alâyhe wa as’sallam) talte om Islâm (religionen), Imân (troen) og Ihsan (gøre tanke og håb af forholdet til Allâh).
Hvad er Islâm og hvordan bliver man muslim?
Enhver retfærdig eller uretfærdig, gavnlig eller skadelig forening eller parti uanset dets intentioner, arbejder med bestemte principper og retningslinier som har sit mål, midler og en handlingsplan den vil nå til. Disse principper og retningslinier, er sammensatte i en lov for både medlemmer og følgerne. Enhver, der ønsker at blive medlem af en organisation, må læse om dens ideer. Hvis det viser sig, at personen kan accepter dem, og at det tilfredsstiller ham og hans fornuft, så vil han sandsynligvis slutte sig ind til gruppen, (organisationen/foreningen). Personen bliver enten medlem eller en støtter af det, fordi han netop ’tror’ og anerkender på indholdet af ideerne. Men fra det tidspunkt han underskriver sig til foreningen, bliver det ikke nok med kun at tro på det, men han bliver også nød til at adlyde dens love, og regler. Ligesom en elev som bliver optaget på gymnasium, har dette elev fra dét øjeblik den bliver sat og anerkendt i klassen, nød til at arbejde og adlyde reglerne og loven inden for gymnasiums rammer.
En anden meget vigtig ting er, at han i sin adfærd i praksis viser tegn på sin oprigtighed inden for arbejdet. Derfor er det vigtigt at personen altid minder sig selv om principperne for at være sikker på, at han ikke handler i modstrid med, eller imod dem. Han skal også leve op til organisationens forventninger til ham, og være et godt eksempel på overholdelse af tankerne og reglerne.
Vi kan derfor blive enige om, at medlemskab af et samfund betyder:
-Kendskab til dets system
-Troen på dets principper
-Overholdelse af dets regler og love
-At adfærden i dets daglige liv er i overensstemmelse med disse principper og regler her i.
Dette er en general forhold, som også gælder for Islâm. Enhver, der ønsker at være muslim må fra begyndelsen acceptere Islâms principper og være overbevist om dens rigtighed. Dermed har personen en overbevisning, som kaldes - (aqida).
Principperne
Disse principper er forkortet:
- ’At man bevidner, at der ikke findes nogen anden Gud end Allâh, og bevidner, at Muhammad er Allâhs sendebud’ – (La ilâha ila’Allâh, Muhammadan resoul Allâh).
- At alt på dette univers og jorden er skabt af én Gud, der er Almægtig. Og at Allâh ser og hør alt hvad I gør. ”Han er med jer, hvor end I er, og Allâh ser alt, hvad I gør” {57:4}
- At man tror, at denne fremstillet verden ikke er alt, og at dette liv ikke er det endelige liv.
- At Al-Qurân er Islâms grundlov. Enhver der bekræfter at den er åbenbaret fra Gud og tror fuldstændigt på den, kaldes ’momin/momina’. ”Dette er Bogen, ingen tvivl i den. En retledning for de som frygter” {Bakhara, 2} Men, man skal passe på med at dømme folk efter det ydre, for iman (tro)kan kun ses af Gud, fordi vi mennesker ikke kan finde ud af, hvad der er i andres hjerte og dermed se, hvad de tror på.
- At denne Gud er Én, Hans navn er Allâh. Ingen ud over Ham må tilbedes. Vi skal tilbede Ham alene med ærlighed og renhed i tilbedelsen oprigtigt. Sig: ”Han, Allâh er Én. Allâh, Den Uafhængige. Han føder ikke, og ej heller er Han født, og ingen er Hans lige!” {112: 1-4}
- At Gud (Allâh) den Almægtige er den eneste, der i virkeligheden giver liv og forårsager død. Han har skabt alt, og hvis Han ønsker det, så tilintetgøre Han det. "Allâh er Skaberen af alt. Og Han er Værger (Beskytteren) over alt. Ham tilhører himlenes og jordens nøgler." {39:62-63}
- At denne Gud ikke ligner det skabte på nogen måder. Han eksisterer før det skabte var blevet til, og vil eksistere evigt efter det. Han har også ubegrænset viden. "Og (der er) intet væsen på jorden, undtagen at dens provision hviler på Allâh. Han kender dets opholdssted og hvilested." {11:6}
- Allâh (Subhana wa ta’âla) er fuldstændigt retfærdig, og denne retfærdighed ikke kan sammenlignes med menneskets retfærdighed. "Den som udfører gode gerninger, mand eller kvinde - og han er troende, så vil Vi sandelig lade ham leve et godt liv og Vi vil sandelig give dem deres belønning for det bedste af det de gjorde." {An-Nahl, 97}
"...Og den som frygter Allâh, vil Han (altid) give en udvej. Og Han vil forsyne ham fra (kilder) hvor han aldrig vil forvente det. Og den som ligger sin tillid til Allâh, så vil Han være tilstrækkelig for ham.." {At-Talaq 2-3}
"Sandelig, for de Gudfrygtige er der haver af fryd hos deres Herre. Skal vi gøre muslimerne (der underkaster sig) lig Majrimûn (som bryder loven)? Hvad er der med Jer? Hvorledes dømmer I?" {68:34-36}
- At Gud har valgt bestemte personer blandt os mennesker, der skal viderebringe Guds lov og vejlede mennesker i den. Disse er sendebudene. ”Og der findes ikke noget folk undtagen, at en advarer har været i blandt dem.” {35:24}
- At mennesket ikke har skabt sig selv, men er blevet til, før den har kendt noget til sig selv.
- At det er Ham (Subhana wa ta’âla) som har lagt de naturregler, som vi kender i vores liv.
- At Allâh har udstyret os (mennesket) med fornuftens kraft, sådan så den kan tage stilling, og frit vælge at handle efter dets valg. Den er samtidig også blevet udstyret med Viljen til at handle, og Evnen til at opnå det den vælger.
- At alle synlige og usynlige skabninger er skabt af Ham. Noget er levende, og andet er dødt. Blandt de usynlige er englerne en af dem, som er skabt for at gøre alt godt. Der er self. også djævle som er skabt, som onde og negative kræfter. Derudover er der også en tredje gruppe blandt de usynlige, kaldes Jinn.
- Gud har skabt et evigt liv, som følger efter dette midlertidige liv, hvor den der har gjort godt, vil blive belønnet med paradiset, og den der har gjort ondt, vil blive straffet i helvedet.
Fra det øjeblik man bevidner og støtter dette fuldt ud, er man muslim og deler samme rettigheder som enhver anden muslim, men denne udtalelse betyder også, at personen har accepteret at udfør de forpligtelser, som Islâm kræver af hende/ham.
Pligterne
De her pligter – (ibadat) er de former for tilbedelse. De er få, og nemme at udfør, og kræver heller ikke meget anstrengelse eller kræfter.
4. meget vigtige punkter inden for pligter-rammen:
1. Bønnen – (Salah)
Man skal bede 5 gange om dagen på faste tidspunkter, som er:
Fajr – den tidlige morgen - (2 raka’h)
Duhur – middagsbønnen - (4 raka’h)
Asr – eftermiddagsbønnen – (4 raka’h)
Maghrib – solnedgangsbønnen – (3 raka’h)
Isha – Aftensbønnen - (4 raka’h)
..Og det er obligatorisk for enhver mandlig muslim at møde op til fredagsbønnen – (jumu’a-bønnen)
Allahs Sendebud (alâyhe wa as-sallam) sagde: "På Dommens Dag vil bønnen være det første, man bliver stillet til regnskab for, hvis man har udført den korrekt og til fuldkommenhed, vil man få succes, hvis ikke, vil man være fortabt og skuffet." Hvis man mangler eller har forsømt en af de foreskrevne bønner, vil Allah sige (til sine engle): "Se efter om han har udført nogle ekstra frivillige bønner?" Har han det, vil man tage af dem for at gøre antallet af bønner, han skulle udføre i levende live, komplet. Og således vil alle hans øvrige gerninger blive bedømt." An-Nissai, Ibn Madja, Abu Daoud
2. Fasten – (Sawm)
I en bestemt månede skal muslimerne faste fra daggry til solnedgang, i måneden ’Ramadan’. Man faster ikke kun fra mad og drikkelse, men man skal heller ikke have seksuelt kontakt. Det er også så vi kan mærke til de som intet mad har, for at spise.
Ramadan er netop for selv-renselse for muslimerne, og det er både for kroppen og sjælen. Og fordi det er den bedste måned for muslimerne, er det ekstra belønning ved gode gerninger.
Man kan også faste i andre tidspunkter på året.
Abu Huraira (Må Allah være tilfreds med ham) beretter at Profeten (Allahs fred og velsignelse tilkommer ham) sager: ”Når Ramadan måneden starter så åbnes paradisets porte, helvedets porte lukkes og djævle bliver bagbundet.”
Bukhari og Muslim.
3. Zakah – (Almisse)
En muslim skal give 2,5 & af sin rigdom som en hjælp til fattige folk, da er i nød. Dette gøres en gang om året, men selfølgelig kan man også betale til syge og fattige når som helst man har lyst til.
Abu Huraira (raa) har udtalt: "Allahs Sendebud (saw) har sagt: "Den, som Allah har gjort rig, og som ikke betaler zakat af sin rigdom, hans rigdom vil på Dommens Dag forvandles til en skaldet, giftig havslange med to sorte pletter over øjnene. Slangen vil sno sig om hans hals og bide hans kinder og sige: "Jeg er din rigdom, jeg er din skat."
(Bukhari)
Profeten (Gfvh) reciterede også disse hellige vers: Sura 3 vers 181: "Og de, som er nærige med det, som Allah har givet dem, skal ikke mene, at det er godt for dem. Nej! det er slet for dem. På opstandelsens dag skal det, de var nærige med, lægges som en halsring på dem. Og himlenes og jordens arv tilfalder Allah, og Allah er velbekendt med, hvad I gør."
4. Haij - (Pilgrimsrejse)
Der forventes af en muslim at møde op i Haij en gang i sit liv, men kun hvis han har midler og penge til det.
Allahs Sendebud (saw) har sagt: "Den lille pilgrimsfærd (Umra) udsletter synderne indtil den følgende Umra, og en syndfri og korrekt udført pilgrimsfærd har ingen anden belønning end Paradiset."
Bukhari og Muslim
Note: Disse var så pligterne for tilbedelsen for enhver muslim. Der er også andre ting og sager som kommer ind under (tilbedelse kategorien). Her er de mange eks ang. Hvad man også skal holde sig fra; Man skal ikke dræbe uden gyldig grund, og overtrædelse af andres rettigheder. Alle de former for uretfærdig handlinger, dyrkelse af sex udenfor ægteskabet. At tage renter, løgn, bedrag, at sværge på løgn, at vidne falsk, behandle forældrene dårlig og vise urespekt for dem m.m.
Men en muslim kan godt være ikke-troende. Du vil nu spørge ’hvordan’, og ’hvorfor’?
Det kan sammenlignes med en person, som er medlem af et politisk parti, møder op til alle møder, bataler og udfør alt, hvad der kræves af ham/hende. Men han afviser så dets principper og er ikke overbevist. Og hvis man ikke er overbevist, så kan alt det andet jo være lige meget?.. En sådan muslim kaldes – (Munafiq), så man er faktisk ikke-troende.
Hvis vi kigger på Profeten Muhammad (Må Allâhs fred og velsignelse være over ham), så har han sagt at en ’Munafiq’ kan kendes på 3 ord.
-At han ikke overholder sin ord
-At han lyver
-At han bedrager den tillid, da bliver givet til ham.
Dette punkt er meget vigtigt at huske og passe på, netop for at man ikke ’tvinger’ en, da benægter Islâm og som ikke er troende oprindelig til at konverter til Islâm. ”Der må ikke være tvang i troen” {Bakhara, 256} Overbevisningen skal kommer fra en selv, dybt fra hjertet, ellers er alt som sagt ligegyldigt.
Man vil ikke få troen - (imân) gruet i sit hjerte med mindre man i ’praksis’ lever som en troende muslim.
Profeten Muhammad (Alâyhe wa as-sallaam) sagde:
”Du skal tilbede Allâh, som om du kunne se Ham…”
En muslim skal altid være opmærksom på Allâhs tilstedeværelse - hele tiden.
En sand troende frygter og håber. Det er ligesom at flyve med to vinger der skal balancere.
"Sande troende er alene de, hvis hjerter skævler, når Allâhs navn nævnes, og når Hans tegn forelæses dem, forøger det deres tro, og de sætter deres lid til deres Herre.” {Anfal, 2}
Hvis man har forsyndet Allâh så skal man ikke tvivle på Allâhs Rahma (Nåde) da Allâh i flere steder i al-Qurân har sagt at man ikke skal tvivle på Hans (Subhana wa ta’âla)’s tilgivelse:
"Oh Mine slaver, som har forsyndet sig, fortvivl ikke om Allâhs Barmhjertighed, sandelig tilgiver Allâh alle synder. Sandelig er Han den Mest Tilgivende, Den Mest Nådige." {Zumar, 53}
Den, der opgiver Allâhs Barmhjertighed og tror, at Allâh ikke vil tilgive, er ifølge Al-Qurân: Kafir (vantro)" {Yusef, 87}
Jeg slutter hermed min lidt lange tekst med en hadith af:
Abu Dahr (raa) berettede: Allahs Sendebud (saw) sagde, at Allah (swt) siger: Den der bringer en god handling, vil få tidobbelt belønning, eller mere. Den der bringer en slet handling, hans straf vil kun være ifølge denne ene slette handling, eller Jeg tilgive ham. Den der søger Mig med en hånds-længde, drager Jeg nær til Mig med en arms-længde. Den der søger Mig med en arms-længe, drager Jeg til Mig med en favns-længde. Og den der kommer til Mig gående, vil Jeg komme løbende i møde. Den der møder Mig med synd lige så stor som jorden, møder Jeg med tilgivelse lige så stor, med mindre, at den ikke tilbeder andre end Mig.
Muslim, Ibn Majah og Ahmed
Kilde fra: Generel introduktion til Islâm
4 kommentarer:
hi everybody
Just saying hello while I read through the posts
hopefully this is just what im looking for looks like i have a lot to read.
hello
great forum lots of lovely people just what i need
hopefully this is just what im looking for looks like i have a lot to read.
Greets!
This is my first post here.. Hello to everyone!
Muchas Gracias!
Substantially, the post is really the best on this precious topic. I harmonise with your conclusions and will eagerly look forward to your incoming updates. Saying thanks will not just be sufficient, for the wonderful lucidity in your writing. I will immediately grab your rss feed to stay abreast of any updates. Good [url=http://pspgo.info/favorites.html]poker[/url] work and much success in your next topics!
Send en kommentar