
Tasfiyah-Wat-Tarbiyah
Af: Shaykh ’Abdul Qadir Al Ar-na’ut
Indholdsfortegnelse:
* Oversætterens introduktion
* Et glimt fra sahabas vej
- Definition af Manhaj
- Sproglig definition af ordet Salaf
- Emner angående deres fremgangsmåde
▪ Profetens (alâyhi wa as-salam)s status
▪ Hans sahabas status
- Religionens udspring
- Fra deres tro
- De Gudfrygtige lærdes tro
* Fodnoter
Oversætterens introduktion
Al pris tilkommer Allâh, vi lovpriser Ham og søger Hans hjælp og Hans tilgivelse. Vi søger beskyttelse hos Allâh fra vores egen ondskab og fra vores handlingers ondskab. Den som Allâh vejleder kan ingen mislede, og den som Allâh misleder kan ingen vejlede. Jeg bevidner at der ikke findes andre guder - værdig af tilbedelse - undtagen Allâh, uden nogen partnere og Jeg bevidner at Muhammad (Sâlla' Allâhu alâyhi wa as-salam) er den sidste Profet.
Videre hen:
Dette er en forkortelse af en mindre afhandling skrevet af den berømte lærd, Sheikh Abdul Qadir Al Ar-na’ut Rahimahullaah, som havde speciale i hadeeth området. Hans mest berømte værker er hans gennemtjek af Zadul Ma’ad af Ibn Al Qayyim, Jami’-ul-Usool af Ibn Al Atheer og Al-Athkaar af Imam An-Nawawee.
Dette er den første afhandling i en serie angående Profetens (Sallâ' Allâhu alâyhi wa as-salam) og hans sahabas (Må Allâh være tilfreds med dem) fremgangsmåde. Det er den fremgangsmåde som blev implementeret af Profeten (Sallâ' Allâhu alâyhi wa as-salam) og overholdt af den bedste generation (Sahabah). Det gav dem succes i denne verden og den endelige succes i det næste liv insha'Allâh. Denne serie er kaldt Tasfiyah-Wat-Tarbiyah, som er de to vigtige redskaber for denne profetiske fremgangsmåde som kan bruges til at hjælpe os med at forblive sikkert etableret på denne Deen af Islaam.
Denne afhandling blev skrevet af Shaykh ’Abdul-Qadir som svar på de talrige spørgsmål han blev stillet og den generelle forvirring omkring dette emne. I samlingen af denne afhandling har Shaykh ’Abdul-Qadir brugt klassiske værker, det skyldes vigtigheden af at gå tilbage til forståelsen af de tidligere lærde fra vores Ummah (nation).
Denne afhandling blev oversat som et lille forsøg på at fjerne den forvirring som omringer dette afgørende emne, hvad angår fremgangsmåden som blev taget i brug af Profeten (Sallâ' Allâhu alâyhi wa as-salam) og hans sahabah (Må Allâh være tilfreds med dem) ved at etablere Islâm som en levemåde.
Enhver Muslim som ønsker at vende tilbage til Islâm i dens rigtige form, må holde fast i hvad Profeten (Sallâ' Allâhu alâyhi wa as-salam) og hans sahabah var på i alle livets aspekter. Kun da kan vi gå videre mod at etablere Islâm som en levemåde.
Denne afhandling fremhæver de vigtige principper som leder til den korrekte forståelse af dette emne, at følge samme vej som de tidligere lærde ved at tydeliggøre og forklare den profetiske fremgangsmåde.
Denne afhandling er blevet forkortet for at fjerne nogle af de unødvendige udtryk og ved nødvendigheder er forklaringer af nogle udtryk og pointer blevet inkluderet. Glosser er også blevet tilføjet for at hjælpe læseren.
Vi lovpriser Allâh og vi spørger Ham om at gøre denne afhandling gavnlig for Muslimerne og vejlede os til den sande vej, Profetens vej (salla' Allâhu alâyhi wa salam) og hans sahabah. Vi spørger Allâh om at gøre dette udelukkende for Hans ansigt, for sandelig Han er Den Alt-Hørende, Alt-Vidende.
Abu Taher
Et glimt fra Sahabas vej
Definition af Manhaj
Sprogligt og i vores Shari’ah: An-Nahju, al-Manhaj og al-minhaaj betyder den klare og tydelige vej. Allâh [Subhana wa ta'ala] siger i Qurâ'an (oversat mening): "To each among you we have prescribed a law and a minhaaj” [Surat Al-Maa’idah (5:48)
Meningen er, en lov og en vej som er tydeligt forklaret. Sandelig Allâh [Az-za wa Jal] har forskrevet for hver nation en lov og en klar vej (en manhaj). Således at Toraens folk havde en lov og Injils folk havde en lov og Qurâ'ans folk har en lov.
Disse love er forskellige i deres regler (ahkam) men er forenet i Tawheed af Allaah (Allâhs Enhed) som Allâhs Profet (salla' Allâhu alâyhi wa sallam) Sagde: ”Jeg er den mest værdig person til Eesa Ibn Maryam i denne verden og det næste liv. Profeterne er brødre fra færdenes side, deres mødre er forskellige og deres Deen er en. Der er ingen profet mellem Eesa og mig selv.”
[Reporteret af al-Bukhari i hans Sahih, the Book of Prophets, kapitel 'Remember the Book of Maryam', Muslim i hans Sahih (no.2365), the Book of Merits, kapitel 'Merits of 'Isa fred være med ham. Fra hadithen af Abu Hurayrah, Må Allaah være tilfreds med ham.]
Meningen af det er at de (Profeterne) er forenet på de unikke principper ang. Tawheed af Allâh. Men grenene(furoo’) indenfor reglerne og lovgivning, så er det der forskellen er og således er deres love forskellige.
Allâh [Az-za wa Jal] siger (oversat mening): ”And We sent no messenger before thee but We inspired him, (saying):There is no God save Me (Allâh), so worship Me” [Al-Anbiyaa’(21):25]
Og verset (oversat mening):
”And verily We have raised in every nation a messenger , (proclaiming) : Serve Allâh and shun false gods . Then some of them (there were) whom Allâh guided , and some of them (there were) upon whom error had just hold . Do but travel in the land and see the nature of the consequence for the deniers!” [An-Nahl(16):36]
Det er hvad angår Tawheed (Allâhs Enhed)- Ham som er fri fra alle fejl. Hvad angår lovene så var de forskellige angående påbyde og forbud.
Sproglig definition af ordet Salaf
1) As-Salaf – det som er overstået og gået forud. Derfor siger man Salafa Shai Salafah, som betyder noget som er sket og er over; Salafa Fulaanan Salafan som betyder nogen er gået forud; As-Saalif– en forgænger; As-Salaf - en gruppe af forgængere og As-Salaf – et folk som er gået forud os i førelse.
Allâh siger (oversat mening): ”So when they angered Us, We punished them, and drowned them all, and made them a precedent - Salafan (as a lesson for those coming after them) and an example to later generations.” [az-Zukhruf (43):55-56]
De er som i verset “So when they angered Us, We punished them, and drowned them all, and made them a precedent” forgængere for de som udfører samme handlinger, så deres efterkommere kan være opmærksomme, påpasselige og advare andre med deres eksempler.
2) As-Salaf: Enhver god gerning som man udfører. Der bliver sagt: Qad Salaf lahu amal salih, som betyder han har sandelig gode gerninger som han tidligere har gjort.
3) As-Salaf: De som er gået forud for dig, fra dine forfædre og slægtninge som kan være ældre eller bedre end dig i fortjeneste. Dette udtryk hedder salif i ental.
Baseret på dette blev den første generation (sahabah) kaldt As-Salaf As-Saalih (De fromme forgængere).
Allâhs sendebud (Sallâ' Allâhu alâyhi wa as-salam) og hans ledsagere og de som følger dem i Ihsaan, er As-Salaf af denne Ummah.
Emner angående deres fremgangsmåde
(i)Profetens (alâyhi wa as-salam) status
Enhver som kalder til hvad profeten (salla Allâhu alayhi wa sallam), hans sahaba og deres efterfølgere kaldte til er på samme vej som [i]As-Salaf As-Saalih[/i]. Det er obligatorisk for enhver muslim at følge den Hellige Bog ([i]Al-Quraan[/i]) og den rene [i]Sunnah[/i], ved at gå tilbage til den forståelse som [i]As-salaf As-Saalih[/i] havde (Må Allaah være tilfreds med dem alle). For de er sandelig dem som fortjener at bliver fulgt mest, da de var troværdige i deres tro, stærke i deres overbevisning og oprigtige i deres tilbedelse af Allaah.
Lederen ([i]Al-Imaam[/i]) af [i]As-Salaf As-Saalih[/i] er Allaahs sendebud Muhammad (alayhi wa as-salam), som Allaah [Swt] har beordret os til at følge i Hans Bog ([i]Al-Qur’aan[/i]), i verset (oversat mening): [color=green]”og det som sendebudet bringer jer, skal i tage det, og det han forbyder jer skal i afholde jer fra” [Al-Hashr(59):7][/color]
Profeten er et smukt eksempel og en retskaffen rollemodel at følge, Allaah siger (oversat mening): [color=green]”Sandelig i Guds sendebud har i et godt eksempel at følge for den, som ønsker guds belønning og Dommedag og ihukommer Allaah meget” [Al-ahzaab(33):21][/color]
Profeten snakker kun det som bliver åbenbaret til ham fra himlene: [color=green]”Ej taler han, som han lyster. Det er blot en åbenbaring fra Gud” [An-Najm(53):3-4][/color]
Allaah [Swt] har beordret os i at dømme efter profeten (Gfvh) i alle livets affærer. Allaah som er fri fra alle fejl sagde(oversat mening): [color=green]”Nej, ved jeres Rabb, de kan ikke have nogen tro, før de lader dig (dine ord) dømme i alle stridigheder imellem dem og ikke føler modvilje imod din dom og accepterer det med fuld underkastelse” [An-Nisaa’(4):65][/color]
Allaah [Swt] har advaret os imod at gå imod profeten (Saaws) i verset (oversat mening) : [color=green]”Make not the calling of the messenger among you as your calling one of another . Allah knoweth those of you who steal away , hiding themselves . And let those who conspire to evade orders beware lest grief or painful punishment befall them” [An-Nur(24):63][/color]
Hvis Salaf havde uenigheder gik de altid tilbage til Qur’aan og sunnah som deres kilder
Allaah siger (oversat mening) [color=green]"O ye who believe! Obey Allah , and obey the messenger and those of you who are in authority ; and if ye have a dispute concerning any matter , refer it to Allah and the messenger if ye are ( in truth ) believers in Allah and the Last Day . That is better and more seemly in the end . [An-Nisaa’(4):59] [/color]
Profeten (alâyhi wa as-salam) er den som viderebringer (nyheder) fra Allaah, og det var ham der forklarede Allaahs Bog.
Allaah siger (oversat mening): [color=green]”With clear proofs and writings ; and We have revealed unto thee the Remembrance that thou mayst explain to mankind that which hath been revealed for them, and that haply they may reflect” [An-Nahl(16):44][/color]
Profeten (Saaws) sagde i en hadeeth: [color=blue]“Efterlev min sunnah og retledet kaliffers sunnah efter mig. Bid i det med kindtænderne, og hold jer væk fra fornyelser. For hver fornyelse (i religiøse anliggender) er en Bid’ah (kætteri), og enhver Bid’ah er en misgerning.[/color]
[size=16]Sahabas status[/size]
De bedste Salaf efter Profeten (alayhi wa as-salam) er hans Sahaba som tog deres [i]Deen[/i], religion fra profeten med trofasthed og oprigtighed, nøjagtigt som Allaah beskrev dem i Hans Bog da Han sagde (oversat mening) [color=green]”Of the believers are men who are true to that which they covenanted with Allah . Some of them have paid their vow by death ( in battle ) , and some of them still are waiting ; and they have not altered in the least” [Al-Ahzaab(33):23][/color]
Det er dem som gjorde de gode gerninger som Allaah [swt] har nævnt i sin bog i verset(oversat mening) [color=green]“It is not righteousness that ye turn your faces to the East and the West ; but righteous is he who believeth in Allah and the Last Day and the angels and the Scripture and the Prophets ; and giveth his wealth , for love of Him , to kinsfolk and to orphans and the needy and the wayfarer and to those who ask , and to set slaves free ; and observeth proper worship and payeth the poor due . And those who keep their treaty when they make one , and the patient in tribulation and adversity and time of stress . Such are they who are sincere . Such are the God fearing . ”[Al-Baqarah(29):177][/color]
Dette vers, er verset som viser sandheden af hvordan Sahaba blev beskrevet.
[size=16]Religionens udspring[/size]
Allaahs Bog er deres manual ([i]dustur[/i]) og lov. Efter den er det [i]As-Sunnah [/i]. As-Sunnah er den mest velsignet kilde og den bedste videnskab, den mest gavnlige af alle i både [i]Deen[/i] og [i]Dunya[/i] (denne verden), efter Allahs Bog, Ham som er fri fra alle fejl. Det er som en græsmark og haver. Du vil finde i den al godhed og retskaffenhed. Efter sunnah er deres manual det som As-Salaf og deres A’Immah (lærde) fra denne Ummah er enige om.
As-Salaf As-Saalih er også: den bedste generation som profetens sagde om i en hadeeth [b]”De bedste mennesker er min generation, så de efter dem, så de efter dem..”[/b]
Og han (Alâyhi wa as-salam) sagde:
[b]”..Så vil der komme et folk som vil vidne når de ikke er spurgt om at vidne. De vil være uærlige og ikke stolt på. De vil aflægge løfter men vil ikke udføre dem. Fedme vil vise sig blandt dem.”[/b]
[size=16]Fra Deres Tro[/size]
Således er de grundprincipper af denne religion ([i]Usool Ad-Deen[/i]) som blev overholdt af de som er gået forud os fra lederne ([i]A’immah[/i]) af denne Deen, muslimernes lærde og [i]As-Salaf as-Saalih[/i] og det de kaldte folk til var følgende:
At de tror på Qur’aan og Sunnah; den generelle og den detaljerede del af den. De bevidner Allaahs Enhed [Swt], og bevidner profetskabet af Muhammad (Saaws). De kender deres Rabb fra Hans attributter ([i]Sifaat[/i]) som Hans åbenbaring har nævnt, eller som er bevidnet af profeten (Saaws) i autentiske hadeeth berettet fra ham af rigtige og pålidelige berettere.
De bekræfter for Allaah [swt] det som Han bekræftede for Sig Selv i Hans Bog eller fra profetens tunge (alayhi wa as-salam) uden at lave [i]tashbeeh[/i] (ligning) til Hans skabelse, uden [i]Tahreef[/i] (ændre), uden tabdeel og uden tamtheel.
Allaah [Swt] siger (oversat mening)
[color=green]”Der er intet som Ham, og Han er Den Alt-Hørende, Alt-Seende” [Ash-Shoora(42):11][/color]
Al-Imaam Az-Zuhri sagde: “[b] På Allaah er al Bayan (forklaring), på profeten (saaws) er [i]al-Balaagh[/i] (videregivelse) og på os er [i]at-Tasleem[/i] (at acceptere villigt).”[/b] [dette er berettet af al-Bukhari i mu'allaq form (13/503), af Ibn Abi Asim i Kitab al-Adab og i Kitab az-Zuhd (71) og af Abu Nu'aym i Hilyah (3/179)]
Imam Sufyan Ibn ’Uyaynah sagde: [b]“Alt hvad Allaah har beskrevet Sig Selv med i Hans Bog og dens Tafseer (forklaring) er at recitere det og være stille omkring det.”[/b]
Imam Shafi’ee sagde: [b]”Jeg tror på Allaah og det som er kommet fra Allah, på den måde kommende mening af Allaah. Jeg tror på Allaahs Profet og det som er kommet fra profeten og den tilkommende mening af profeten (salla Allaahu alayhi wa sallam).”[/b]
[i]As-Salaf[/i] og lederne af Al-Khalaf (de senere generationer efter salaf) Må Allaah være tilfreds med dem, fortsatte på denne måde. De er alle enige om at bekræfte, forsvare og stadfæste det som findes i Qur’an og Sunnah mht. Allaahs attributter uden at udsætte dem for fortolkning ([i]Ta’weel[/i]).
Sandelig er vi blevet beordret til at følge deres vej og vejledt ved deres lys. Profeten har advaret os mod fornyelser og informeret os at det er afvigelse. Han (alayhi wa as-sallam) sagde i en hadeeth: [b]”efterlev min sunnah og retledte kaliffers sunnah efter mig. Bid i det med kindtænderne, og hold jer væk fra fornyelser. For hver fornyelse (i religiøse anliggender) er en Bid’ah (kætteri), og enhver Bid’ah er en misgerning”[/b] (kig for reference i fodnote 7).
Abdullah Ibn Masoud, Må Allaah være tilfreds med ham sagde: [b]”Følg og forny ikke for i har sandelig fået tilstrækkeligt.”[/b]
Umar Ibn Abdul ’Azeez sagde: [b]”gå ikke over hvor de stoppede. For sandelig stoppede de med viden og opfattede med et tilstrækkeligt syn”.[/b]
Imam awzaa’ee sagde: [b]”Gå i Salafs fodspor selvom folk forlader dig. Pas på folks holdninger selvom de gør det smukt for dig med ord.”[/b]
Fra al Aqeedah (troen) hos as-Salaf as-Saalih er deres udsagn: [b]”Imaan er hvad tungen udtaler, handlinger af kroppen og en stærk tro i hjertet. Imaan stiger ved at adlyde Allaah, og falder ved ulydighed mod Allaah”.[/b]
Fra Salafs tro er at godt og ondt sker ved al Qadaa’ (Allaahs bestemmelse) og Hans [i]Qadar[/i]. Men ondt er ikke ordret af Allaah, som nogen siger: [i]”alt er ordret af Allaah”, [/i]da Allaah har odret godt og forbudt ondt. Han har ikke ordret os til at gøre afskyelige handlinger, sandelig har han forbudt os fra dem. Mennesket er ikke tvunget, han vælger hans handlinger og tro. Han fortjener straf eller belønning, afgørende af hans valg og han er den som vælger at (handle eller forlade) de påbudte og forbudte ting.
Allaah [Swt] siger (oversat mening [color=green]):”Then whosoever wills let him believe, and whosoever wills let him disbelieve. [al-Kahf (18):29][/color]
Det er fra Salafs tro at man ikke laver [i]takfeer[/i] af enhver muslim baseret på en synd, selvom det er et af de store synder. Undtagen hvis han benægter en ting som er kendt i religionen ved nødvendighed og erkendt af lærde og hovedmængden af folk, baseret på Qu’ran og Sunnah og enigheden ([i]ijmaa’[/i]) af denne Ummahs Salaf og dens ledere.
Fra As-Salaf As-Salihs tro er at de tilbeder Allaah [Swt] og sætter ikke partnere ved siden af Ham. Således spørger de hellere ikke andre end Allaah om et behov som ingen andre kan opfylde. De søger ikke hjælp (mod noget ingen kan hjælpe med) fra andre end Allaah, Subhanahu Wa Ta’aala som er fri fra alle fejl. De laver ikke [i]tawassul[/i] (at søger nærhed) til Allaah undtagen ved at adlyde Ham, tilbede Ham og gøre gode gerninger.
Det er taget fra verset (oversat mening): [color=green]”O you who believe! Do your duty to Allah and fear Him, seek the means of approach to Him. [al-Ma'idah (5):35] [/color]
Det er at komme tættere på Allah ved at adlyde Ham og ved at tilbede Ham.
Fra [i]As-salaf as-Saalihs [/i]tro er at bønnen ([i]Salah[/i]) bagved enhver gudfrygtig og syndig er tilladt hvis den ydre del af bønne er korrekt.
Vi bekræfter ikke med bestemthed for nogen, hvem end de er at de er i paradiset eller i helvede, udover dem som profeten Muhammad (alayhi wa as-sallam) har bevidnet for. Alligevel ønsker vi paradis for de gudfrygtige og frygter helvede for de syndige.
Vi bevidner for de 10 mennesker som er blevet givet den gode nyhed om paradis ([i]Jannah[/i]), at de vil være i Jannah som profeten (saaws) har bevidnet for dem. Vi bevidner at de er i jannah fordi enhver som profeten Muhammad (Saaws) har bevidnet for fordi profeten ikke snakker fra hans egen lyst. Sandelig er det intet andet end åbenbaringer, åbenbaret til ham.
Vi tager profetens (sallam Allâhu alayhi wa sallam)s sahabah ([i]ledsagere[/i]) som [i]awliyaa[/i]’(venner). Vi afholder os fra at vise deres fejl og det som skete mellem dem. Deres affærer er med deres [i]Rabb[/i]. Vi snakker ikke dårligt om nogen sahaba.
Det er taget fra beretningen fra profeten : [b]”lad ingen af jer fornærme (bagtale) mine ledsagere. For ved Ham i hvis Hånd min sjæl ligger i, hvis en af jer giver for Allaahs skyld, det som svarer til Uhud bjerget i guld, ville det ikke nå en håndfuld eller halv håndfuld af hvad de gav”[/b]
Sahabah er ikke ufejlbarlige, ufejlbarlighed er for Allaah [Swt] og for Hans Profet (alayhi wa as-salam) , i at videregive budskabet. Allaah [Swt], har beskyttet den samlede Ummah fra fejl (og ikke individer) som profeten (saaws) sagde: [b]”Sandelig vil Allaah ikke forene denne Ummah på misledning og Allaahs Hånd er på [i]Jama’ah[/i]”[/b]
Vi er tilfredse med profetens (alayhi wa as-sallam)s koner, de er de troendes mødre og vi tror på at de er rene og fri fra alt ondt.
Fra As-Salaf As-Salihs tro er at de ikke gør det til en pligt for en muslim at begrænse sig til en specifik [i]madhhab[/i] (retskole). Han kan flytte fra en madhhab til en anden efter det stærkeste bevis (i et bestemt punkts).En lægmand har ikke nogen madhhab, men hans madhhab er den hans mufti har.(mufti: en lærd som giver religiøse kendelser ([i]fatawa[/i])
Hvis en som studerer viden ([i]Talibul ’ilm[/i]) har evnen til at genkende imamernes beviser, skal han handle efter det og flytte fra en imams [i]madhhab[/i] i et hvilket som helt spørgsmål til en andens madhhab baseret på hvor stærke beviserne er og jo mere der er den rigtige forståelse for et spørgsmål. Således bliver han en [i]muttabi’[/i] (en følger) og ikke en [i]mujtahid[/i]. [En mujtahid er en som er kvalificeret til at uddrage kendelser fra Qur’an og Sunnah, dvs. lave ijtihaad](oversætteren). For ganske vist er ijtihaad uddragningen af islamiske kendelser fra Qur’an og sunnah som de 4 retslærde og andre fiqh lærde (retsvidenskab) og muhadditheen ([i]hadith-lærde[/i]) har gjort.
Fra [i]As-Salaf As-Salihs[/i] tro er det at de fire Sahabah: Abu Bakr, Umar, Uthmaan og Ali Må Allaah være tilfreds med dem, som er de retledet kaliffer. Og med dem fandtes [i]khilafatun-Nubuwwah[/i] (khilafah på den profetiske vej) som varede 30 år, inklusiv den khilafah (styre-periode) af Hasan Må Allaah være tilfreds med ham. Dette er taget fra profetens (saaws) beretning: [b]”Min Ummahs khilafah er for 30 år, efter det er det kongeværdighed.” [/b]
Fra As-Salafs As-Salihs tro er det at det er obligatorisk at have [i]imaan[/i] (troskab) på alt hvad Qur’an kom med og hvad Allaah [swt] har beordret os til og at afholde sig fra alt hvad Allaah (swt) har forbudt os fra, det generelle og det detaljerede. Vi tror på alt hvad profeten (saaws) har informeret os om når det er sande beretninger fra ham i det vi har vidnet og det vi ikke har vidnet, ligegyldigt om vi forstår det, er uvidne om det eller vi ikke har stødt på realiteten af dets mening.
Vi udfører Allaah (swt)og Hans profets (alayhi wa as-salam)s ordre. Vi afholder os fra hvad Allah og Hans profet har forbudt os fra. Vi stopper ved [i]al-Hudood[/i] (grænserne) i Qur’aan og profetens (Saaws) Sunnah og det som kom fra e fire retledet khulafaa’. Vores pligt er at følge det som profeten (Saaws) kom med, fra tro, handlinger og udsagn. At følge i profetens vej og de fire retledet [i]khulafaa’[/i], i deres tro, handlinger og udsagn. Det er den fuldkomne Sunnah. Da at følge de fire retledet khulafaa’s sunnah er som at overholde den profetiske sunnah.
Umar Ibn Abdul ’Azeez sagde:
[b]”Allaahs profet (Saaws) og muslimernes ledere efter ham sætter eksempler (sunan), det tages som at holde fast i Allaahs bog (swt) og styrke på denne Deen. Det er ikke for nogen at ændre, ej hellere at kigge på sager i modsætning til den. Den som er vejledt af den er den som er virkelig vejledt og den som søger hjælp i den, han er rigtigt hjulpet. Den som forlader den og følger en anderledes en de troendes vej, Allaah vil vende ham mod hvad han har valgt og brænde ham i helvede, sikke et dårligt sted!”[/b]
Det er bekræftet i beretningen fra profeten (alayhi wa as-salam) : [b]”…og pas på fornyelser, for enhver bid’ah er en afvigelse”.[/b]
Denne hadeeth er et stort princip fra denne Deens principper, og den ligner en anden beretning fra profeten (Saaws) :
[b]” Den som fornyer i denne Deen af vores det som ikke er fra den, det vil blive afvist.” [/b]
I den er der en advarsel fra at følge fornyelser i denne Deen og mht. tilbedelse. Betydningen af Bid’ah er det som er blevet fornyet, uden at have rødder i [i]shari’ah[/i] som beviser det.
Men for det som har rødder i shari’ah som beviser det, så er det (teknisk set) ikke en bid’ah, selvom sprogligt udsagnet bid’ah godt kan anvendes til det. Således er det hver gang noget nyt er introduceret til denne Deen som ikke har rødder (i ad-Deen) som kan refereres tilbage til, så er det en afvigelse. Denne Deen er fri fra det ligegyldigt om det er bundet til sager vedr. tro, handlinger eller udsagn.
Men for [i]Istihsaan[/i] (accept) af [i]bid’ah[/i] som findes i salafs ord, så er det mht. Bid’ah al-laghawi (sproglig brug af bid’ah) og ikke i den tilladte (tekniske) brug af udsagnet bid’ah. Fra disse udsagn er udsagnet af Umar Ibn Al-Khattab da han samlede folk til Qiyam i ramadan [[i]taraweeh bønnen[/i]] bagved en imaam i moskeen. Han gik ud og så dem bede og sagde: [b]” sikke en vidunderlig bid’ah”[/b]
Dette har en rod i shari’ah. Profeten (alayhi wa as-salam) har sandelig bedt denne bøn i en samling i moskeen og så forladt den i frygt for at det skulle blive obligatorisk for hans Ummah og at de så ikke vil være i stand til at udføre den. Så blev de fri fra den frygt efter profeten (saaws) døde- så genoplevede Umar Må Allaah være tilfreds med ham denne sunnah- men for det som er bekræftet mht. Tilbedelse så er det ikke at tilsætte noget til det.
Så for eksempel [i]adhaan[/i], det forbliver i den form som det blev lovgivet uden at tilføje eller fjerne noget. Bønnen forbliver på denne måde som det blev lovgivet som profeten (Saaws) sagde:
[b]”Bed som du har set mig bede.”[/b] dette er en sand hadeeth, reporteret af Bukhaari i hans saheeh samling.
Hajj forbliver på den måde som det blev lovgivet på fordi profeten sagde:
[b]”Tag fra mig jeres hajj ritualer.”[/b] (reporteret af Muslim (no.1297) i Hajj bogen)
sandelig har muslimerne gjort ting som ikke fandt sted under profetens (alayhi wa as-salam)s tid, fordi det var [i]darurah[/i] (nødvendighed) for at beskytte Islaam. Sandelig har de tilladt det og holdt stille om det. Som da folk samlede en [i]Mushaf[/i] (en Qur’an), af Uthmaan Ibn Affan Må Allaah være tilfreds med ham fordi de frygtede splittelsen af Ummah. Det var acceptered af Sahaba, må Allaah være tilfreds med dem og det var for denne Ummahs [i]maslaha[/i] (gavn). Et andet Eksempel er at skrive ned de profetiske udsagn (ahadeeth) i frygt af at de skulle miste det pga. døden af dets mennesker. -At skrive tafseer af Qur’an og hadeeth.-Samlingen af Ilm an-Nahw (grammatik videnskab) for at beskytte det arabiske sprog, som er et middel for at forstå Islaam. -Dannelsen af Ilm al-Mustalah (hadeeth-videnskab). Således er det tilladt for at beskytte den islamiske shari’ah. Allaah har sandelig taget ansvaret for at beskytte sin lov, i verset (oversat mening) :
[color=green]” Indeed it is We who have sent down the Dhikr (Qur'an) and surely We will guard it (from corruption).” [al-Hijr (15):9][/color]
Profeten (alayhi wa as-sallam) sagde: [b]“Denne Ilm (Deen) vil blive båret af de troværdige af hver generation. Benægte fra den tahreef (ændring) af de som går over grænser, de falske antagelser af løgnerne og ta’weel (falske fortolkninge) af de uvidende”.[/b]
Denne hadeeth er hasan pga. alle dens kæder og shawahids (støttende beretninger).
Dette er den første gruppe af denne Ummahs (dvs. sahaba) tro ([i]aqeedah[/i]). Må Allaah være tilfreds med dem og det er en ren tro, som renheden af friskt drikkevand, stærk som de faste bjerge, fast som det sikre reb at holde fast i. det er en fejlfri aqeedah, en lige vej på fremgangsmåden af Qur’an og Sunnah og udsagn fra denne Ummahs [i]salaf[/i] og dens [i]A’immah[/i] (ledere). Det er en vej som genoplever hjerterne af denne Ummahs banebrydere.
[size=16]De Gudfrygtige lærdes tro[/size]
Det er al ’aqeedah fra [i]As-Salaf As-Salih[/i], den retledet gruppe, [i]al Firqatun-Naajiyah[/i] fra [i]Ahlus-Sunnah Wal Jamaa’ah[/i]. Det er de fire retlærdes ’aqeedah - grundlæggerne af de velkendte og efterfulgte [i]madhaahib[/i] og de fleste af deres følgere. Det er al ’aqeedah af flertallet af [i]al-Fuqahaa’, al-Muhadditheen[/i], de lærde som handlede efter hvad de vidste og de som krydsede deres vej til denne dag og indtil dommedagen.
Sandelig er de som afvigede dem som ændrede deres (de lærdes) ord, fra de som kom i de senere generationer ([i]muta’akhireen[/i]) som tilskriver sig til deres madhaahib.
Så vores pligt er at vende med en ren ’aqeedah, fra den kilde som de bedste af vores Salaf drak fra. At forblive stille om det de forblev stille om, at udføre vores [i]’Ibaadah[/i] (tilbedelse) som de udførte deres, at holde fast i Qur’an og sunnah, ijmaa’ fra denne Ummahs [i]Salaf[/i] og deres [i]A’immah[/i] (ledere) og den korrekte [i]Qiyaas[/i] i nye sager. Imam an-Nawawee Rahimahullaah sagde i al-Athkaar. [på s.137 af min (shaykh Abdul Qadirs) tjek af al-Athkaar i bogen om janaaza, kapitel ’hvad den som går med en janaaza siger’]
[b]”…Og vid at den udvalgte, korrekte vej er den som As-Salaf As-Salih var på og det er sandheden. Bliv ikke snydt pga. det store nummer som går imod den. For sandelig Abu ’Ali, al-Fudayl bin Iyaad sagde [meningsmæssigt]: ” Hold dig til den retledet vej og du vil ikke blive skadet af det lille nummer der følger den. Pas på de afveget veje og bliv ikke snydt af den store mængde som vil blive destrueret”[/b]
Det er den eneste vej som vil reformere resten af denne Ummah. Imam Malik ibn Anas Rahimahullaah, lærden fra Madeenah sagde sandheden da han sagde:
[b]”Den sidste del af denne Ummah vil aldrig blive reformeret, undtagen med det som reformerede den tidligere del.”[/b]
Aldrig vil godt forsvinde fra denne Ummah, fordi profeten sagde i en hadeeth:
[b]”Der vil ikke ophøre med at være en gruppe fra min Ummah tydelige på sandheden ([i]haqq[/i]). De som svigter dem vil ikke skade dem, indtil Allaahs ordre kommer og de forbliver sådan (på sandheden).”[/b]
Profeten (alâyhi wa as-salam) sagde yderligere:
[b]”Min Ummahs eksempel er ligesom regnen. Det er ikke kendt om den første del (af regnen) er god eller den sidste del.” [/b] Det er en autentisk hadeeth.
[i]’Aqeedat As-Salaf As-Salih[/i] er sandelig blevet gjort til en betingelse af et stort antal af de lærde. Fra dem er der, Abu Ja’far at-Tahawee og hans ’aqeedah er blevet forklaret af Ibn Abil-’Izz al-Hanafee, en af Ibn Katheer al-Dimashqees elever og bogen er kaldt Sharh al-’Aqeedah at-Tahawiyyah, og fra dem er der Abul-Hasan al-Ash’aree, i hans bog al-Ibaanah ’an Usool ad-Diyaanah. Det er den ’aqeedah som han til sidst forblev på. Han sagde: [b]”… vores udsagn som vi siger, den Deen som vi foregivende tror på er at holde fast i Qur’aan og Sunnah og det som er berettet fra Sahaaba Må Allaah være tilfreds med dem, Tabi’een og hadeeth lærde, vi klæber os til dette og vi siger det som Abu ’Abdillah, Ahmad Ibn Hanbal plejede at sige og holde os fra de som går imod hans udsagn.”[/b]Fra de som skrev om Salafs ’Aqeedah er, as-Sabooni i hans bog Aqeedatus-Salaf og Muwaffiqud-Deen ibn Qudamah al-Maqdisee al-Hanbalee i hans bog Luma'tul 'Itiqad al-Hadi ila Sabil ar-Rashad, og andre ærefulde lærde. Må Allaah belønne dem med godt.
Vi spørger Allaah om at vejlede os til den rene [i]Aqeedah[/i] (tro) og til et rent hjerte. Vi spørger om tilfredsstillende manér, og at give os et liv som muslimer og tage vores liv mens vi er på profetens (salla Allahu alayhi wa sallam) Shar’iah.
O Allaah lad os dø som muslimer og lad os møde [i]As-Saliheen[/i] uden at være vanæret eller prøvet. Tilgiv os, vores forældre og de troende på dommens dag. Vi spørger Allaah om inspiration til gode ord og handlinger. Sandelig er Han den Al-Mægtige over alt og Mest Værdig om at acceptere bønner fra Hans slaver og vores sidste Du’aa’ er Al Lovprisning tilhører Allaah, Herrer over universet.
Kilde: Taget fra wasatiyah.com
Ingen kommentarer:
Send en kommentar