søndag, juni 29, 2008

Den sande glæde

I Allâhs Navn, Den Nådige Den Barmhjertiges

Lovpriset være Allâh Den Almægtige Den Alvidende. Må Allâhs fred og velsignelse være med Hans Sendebud, hans familie og alle hans tilhængere.

Tit hører vi fra mennesker, der klager over at de ikke er glæde i deres liv, selvom de har alverdens goder, såsom penge, børn, godt helbred, hus, tøj, bil og meget andet. De mangler simpelt hen ikke noget, men har alt hvad et menneske kunne tænke sig at eje – dog er de stadig ikke glæde el. tilfredse i deres liv. Med nogle mennesker har det endda nået den niveau, at de søger psykologer. Spørgsmålet er så, hvad der mon er årsaget til, at disse mennesker ikke er glæde.

Jeg læste et afsnit fra bogen (Hvad betyder min tilknytning til Islam) der omhandlede dette emne: Dr. Briel har anerkendt, at psykiske sygdomme aldrig rammer en troende, ligesom den velkendte psykolog Diel karniji der har udtalt at; ”Psykiater er velvidende om at stærk tro og standhaftighed i religion er gode midler i helbredelse af angst, bekymring, depression og psykiske lidelser.”

Sandelig, så er troen en god medicin for hjertets helbredelse. At leve uden tro kan samlignes med, et tomt hus uden lys. Allâh siger i Qurâ’anen:

"Dem, som troede (på Allâhs Enhed – Islamisk Monoteisme), og hvis hjerter finder hvile i Allâhs erindring, Sandelig, i Allâhs erindring finder hjerterne ro” {Qurâ’anen 13:28}

Jeg plejer at bruge den samme metode, som jeg selv blev lært i, da jeg heller ikke kunne finde glæde i mit liv engang.
Det er logisk at tænke; hvis jeg vil "forkælde" min øre, så hører jeg noget jeg kan lide. Hvis jeg vil glæde mine øjne, så ser jeg noget jeg kan lide. Hvis jeg vil ”tilfredstille” min mund, jamen så smager jeg noget jeg kan lide, og sådan kan vi blive ved.. Hvis jeg spurgte dig kære læser; ”hvorfor tilfredsstiller du ikke munden ved at høre noget du kan lide?”, vil du så ikke svare mig; ”Jamen det hører til forkældelsen af smagsansen (munden)?” Det er sandt nok og meget realistisk at svare således. Så er guldspørgsmålet til dig der ikke har smagt glæden i sit liv: Hvorfor leder du ikke efter hvad der behager dit hjerte, og følge det kære ven, så glæden kan blomstre i dit liv?

Hvad betyder det endeligt at tro?
At tro betyder kort sagt; at tro med hjertet, at bekende med tungen og at fuldfører handlingerne med tungen.
Tro og handling kan samlignes som en blomst. Blomsten har brug for vand for at blomstre sig større og være frisk, for foruden vandet visner den og dør. Så vi bør huske at fodre troen i hjertet dagligt, og hele tiden arbejde med troen så den kan vokse sig større og glæden så kan blive fast gruet i vore hjertet.

Vi skal huske at troen har brug for handling. Tro alene i hjertet, som ikke afspilles i handling visner hurtigt og til sidst er resultatet at den dør. Derfor er det vigtigt at man i det daglige liv praktisk husker at arbejde med sin tro.

"Troen er ikke ved håb, men ved, hvad der befinder sig i hjertet og afspejles i handling.” (Musnad Ad-Daylame)

Må Allâh velsigne jer, beskytte jer og må den sande glæde blomstre i jeres hjerte, amin.

Ingen kommentarer: