mandag, august 03, 2009

Lydighed overfor Allâh

Allâhs Navn, Den Nådige Den Barmhjertige Lovpriset være Allâh Den Almægtige Den Alvidende.

Må Allâhs fred og velsignelse være med Hans sendebud Muhammad, hans familie og alle hans tilhængere.

"...Og den som frygter Allâh, vil Han (altid) give en udvej. Og Han vil forsyne ham fra (kilder) hvor han aldrig vil forvente det. Og den som ligger sin tillid til Allâh, så vil Han være tilstrækkelig for ham.." {At-Talaq 2-3}

Man kan kun skelne den troende fra den ikke troende på hans handlinger (gerninger). Islâm kommer fra grundordet ”aslama” som betyder ”at overgive sig og underkaster sig noget”. I Islam hentydes det til muslimerne, at de skal underkaste sig Allâh (Subhana wa Ta’ala) fuldkommen.

Vi er alene blevet skabt, for at tilbede Allâh alene, og det er meningen med denne liv. Vi skal være lydige og følge de åbenbaringer der er blevet åbenbaret for os, gennem Profeterne og de hellige Skrifter.

Allâh den Ophøjede siger:
”Ej skabte Jeg jinn og mennesket for andet end at de skal tilbede Mig.” {51:56}

Denne verden for en muslim er midlertidigt, den ”rigtige” liv er først i den næste verden, efter dødens indtræf. En muslim tager denne liv som en test som vedkommende er blevet stillet for. Inten kan man bestå eller dumper den. Testen nøgleord er, at tilbede Allâh gennem enes handlinger og ord - at være lydigt med Allâhs påbud og forbuder og være lydig overfor de pligter og krav en muslim bør tage hensyn til. Altså er denne verden en prøvelse der skal beståes, en bro til den næste liv, den hinsidige liv.

Profeten (Salla Allâhu alayhi wa sallam), sagde: "Troen er ikke ved håb, men ved, hvad der befinder sig i hjertet og afspejles i handling.” (Musnad Ad-Daylame)

Mennesket vil blive bedømt efter sine gerninger, både de gode og de dårlige. Allâh den Ophøjede har lovet et godt liv i det hensidige, for de der har frygtet Allâh, anerkendt deres tro på Ham og handlet godt. Og ligeledes har Allâh lovet et smertelig straf, for de der ikke har underkastet sig og handlet dårlig.

Allâh den ophøjede siger:
"...Og den som frygter Allâh, vil Han (altid) give en udvej. Og Han vil forsyne ham fra (kilder) hvor han aldrig vil forvente det. Og den som ligger sin tillid til Allâh, så vil Han være tilstrækkelig for ham.." {At-Talaq 2-3}

”Sig til dem, der er vantro I vil visselig blive overvundet og samlet sammen i helvede. Og slemt er hvilestedet.” {Al-Imran:13}

Vid, at så længe en muslim ikke fuldstændig har underkastet sig og vel at mærke selv er bevidst om, at der stadig mangler noget i fuld underkastelse, vil personen aldrig opnå den fulde fred og ro i tilværelsen.

”Den som udfører gode gerninger, mand eller kvinde – og han er troende, så vil Vi sandelig lade ham leve et godt liv og Vi vil sandelig give dem deres belønning for det bedste af det de gjorde.” {An-Nahl, 97}

Hver ikke bange for andre end Allâh den Ophøjede, og vær bevidst om, at så længe du er blandt de gudsfrygtige (mutaqeena) som adlyder Allâh, vil Allâh ligeledes være tilstrækkelig for dig. Allâh vil give velsignelser i dit liv og lade dit dig være tilfreds med det du har – om det så kun var en dadel. Allâh vil bringe fred og ro i din sjæl, og du vil ikke have brug for at gå efter rigdom og velstand.

Allâh [Subhana wa Ta'âla] har sagt:
"Hvis slaven kommer en håndslængde tæt på Mig, kommer Jeg en armslængde tæt på ham... hvis han kommer til Mig gående, kommer Jeg til ham løbende" (al-Bukhari)

Vi er ikke sikret til hvornår vi lever. Idag er vi levende, imorgen el. om blot et par timer er vi måske døde. Hvorfor ikke udnytte chancen som vi har nu, ved at være adlydende og lave gode gerninger:
”Har I regnet med at Vi har skabt jer forgæves, og at I ikke skal bringes tilbage til os?” {Adh-Dhariyat, 56}

Derfor kære læser, forlad ikke din bøn og de gode gerninger og lad være med at tænke på hvad du tidligere har gjort af synder, for Allâh er sandelig den Nådige Den Mest Barmhjertige for de der oprigtigt søger Hans tilgivelse. Arbejd og stræb efter at adlyde Allâh, sandelig Allâh er tilstrækkelig for dem der adlyder og handler godt.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg er muslim, og jeg synes virkelig, at det er en god viden man får. Det er en rigtig god hjemmeside, man forstår hvad meningen med dette liv er.

Yasin Ciftci

Anonym sagde ...

Subhanallah mine brødre må allahs Subhanhuada Allah belønne jer i det her liv inshallah og i det hindsigedige. i har idag givet mig den viden, som jeg har ledt efter både med mening med livet og i det næste liv.Masaha allah jeg er glad for den viden i har givet mig. for idag har jeg forstået og jeg er meget gald for at allah vil belønne alle muslimer og lovet en god liv efter døden, det er det vi muslimer fortjener, og lovpris er herren(ALLAH)den bedste herre.